12. nov. 2009

Litt av hvert!

Bursdagshilsner!

Jeg vil først gratulere pappa med bursdagen i dag! Skulle bakt ei kake eller to til deg hvis jeg hadde vært hjemme, men jeg hører rykter om at dere allerede har feira!?








I samme slengen vil jeg gratulere søstra mi som har 19-årsdag i morgen!!!
(Husk å blås opp ballongene, Miriam;)













Og så må jeg slenge på en bursdagshilsen til tante Ingebjørg som har bursdag på lørdag! Da blir det kaker og grilling her!:)
















Tordnevær!

En kveld vi var ute på husmøte kom det et forferdelig lyn og tordnevær! Lyn og tordnevær i Norge er ikke i nærheten av hvordan det er her!















Grønnsakshage!

I går var vi oppe på Matimatolo og jobbet i grønnsakshagen som ungdommene i menigheten har laget. Der ble hakker og spader tatt i bruk, og det så ikke ut til at noen andre enn meg savnet traktoren...jeg fikk vannblemmer..:p














Språk!

Her en kveld prøvde Noomi og Ingebjørg og lære meg Zulu! For meg så høres det ut som det meste de sier er gakolo-onkolo-okolo....osv...masser o-er og l-er! Eller egentlig så er det u-er, men de uttales vist som o...

Hvis du har lyst å øve deg på noen ord:

Hei! Sawubona!
Hade! Sala khale!
Har du det bra? Uyaphila?
Tusen takk Ngiya bonga
Jeg heter Rakel Igama lami u Rakel
Gud velsigne deg Unkulunkhulu ukubusise

...prøv å si det siste fort, uten å slå krøll på tunga...;)


Kuer!

Kuer er KUle! Og her nede har de de til og med på skilt! DritKUlt!;) Og så går de på veiene og over alt! Ganske koslig i grunn, helt til noen kjører på de... Det gjorde Ingebjørg en gang...men det gikk heldigvis bra (med Ingebjørg), med kua så gikk det ikke sååå bra...















.....nå skal vi til innsjøen å bade!!!

Sala kahle!!!

6 kommentarer:

  1. Sawubona Rakel!
    Eg gleda meg sånn te tirsdag når eg reise!! Afrika kaller!! :D Du vett, i mangel på traktor får du berra tenka at litt motgang e bra for karakteren ;P Kosa deg vidare!!
    Sala Khale!
    (Maria i Sogn :)

    SvarSlett
  2. Weeey.. Så bra bloggen din har blitt Rakel!!! å æ får så utroolig lystå ut å reis!! D ser jo helt fantastisk ut:D

    SvarSlett
  3. Enig me Bodil! Ser skikkelig kjekt ut:) Fikk nestn lyst på et sånnt skilt! Kos deg videre i den Afrikanske KUlturen ;D

    SvarSlett
  4. Hei Rakel!
    Veldig koselig å lese Bloggen din, og få ferske inntrykk fra reisen din, og det som skjer under oppholdet. PS: Håper du lærer Ingebjørg litt data mens du er der nede, slik at hun får med seg Laptopp og kamera når hun er hjemme neste gang. Ser ut som du får lagt ut nyheter, og bilder. Kjempeflott! Hils masse,masse,.Mvh: Bjorn Egil

    SvarSlett
  5. Ser faktisk ganske digg ut me afrika...men de gjer de vel egentlig alltid...

    Sånn skiltmessig så trur eg me har sånne i norge og, bare at kunå går å beide (altså me håve ner)...

    SvarSlett
  6. Hei Rakel! Sitter her og koser meg med å lese bloggen din. Flotte bilder og veldig artig å lese om det du skriver =)
    Har forøvrig sett ku-skilt i Norge også. Det står et i Enebakk og et på Skreia på Østre Toten =)
    Ha en fortsatt trivelig tid i Afrika. Hilsen Mona fra Holm.

    SvarSlett