25. nov. 2009

Norsk, Ntembesweni, Unger, Moses Mabhida Stadium og Ferie.

Norsk
Jeg og Noomi var på besøk hos en familie på mandag. Til å begynne med var det litt stillt og pinlig, for det var vanskelig å vite hva man skulle snakke om, og ikke er det så lett å snakke heller når de ikke kan norsk, og jeg er dårlig i engelsk...og de egentlig prater Zulu... Men da vi begynte å lære de Norsk steg stemningen noen hakk! «Har du det bra?» ble til «Hår do d brah?», «Nei» ble til «Nai... osv....
Jeg lo godt av de, men da de skulle få meg til å si «nei» på Zulu var det de som lo! For «nei» på Zulu er «Cha» og c og h ilag uttales med en lyd som tunga mi ikke er skapt for...

Mor i huset. Hun ble faktisk ganske god på norsken etter hvert!
Ntembesweni
I går var vi på møte på Ntembesweni i ei kirke noen driver på å bygger. Den har kommet ganske langt, men mangler bla. vinduer, strøm, maling, osv... Tror de ville blitt glad om noen ville hjelpe de med litt penger så de får den ferdig!


Unger
Da jeg fulgte Noomi til skolen traff vi en liten gutt fra søndagsskolen. Han kom bort til oss, ga meg en klem, smilte pent og sprang videre. Noen av ungene her nede er så søte at man får lyst å pakke de i kofferten å ta de med hjem:)

Et søtt lite troll:)


En liten gutt som ble født den dagen jeg dro fra Norge!


Moses Mabhida Stadium
For de fotballinteresserte: Da vi var i Durban så vi Moses Mabhida Stadium, som er en av fotballstadionene de skal bruke under fotball VM i 2010. De holdt fortsatt på å bygge på den da vi var der, men i dag sto det i avisene at den er ferdig. Det går det ann å gå oppå den, men trur det tar sin tid.... den er stor!


Ferie
I morra reiser vi nordover på ferie, (viktig å ha ferie i ferien...:) Vi skal til Swaziland og Krugerparken! Er ikke tilbake før tirsdag, så det blir desverre ikke noe nytt innpå her på en stund....:(

(Btw: Nå har det kommet bud på 25 kuer... denne gangen var det en politimann, men jeg tror ikke Ingebjørg var fornøyd med dette tilbudet heller...;)

2 kommentarer:

  1. Hm, viktig å minne dere på opphavet:) Det er forresten fullt i fjøset!

    SvarSlett
  2. Det ser ut som du opplever ein heil del Rakel! :D Eg kom heim igjenn i forgårs, å eg berra seie da: D e kaldt i Norge!!!
    Kosa deg masse vidare! Klem frå Maria S

    SvarSlett